Anmeldelse foto

Spejling og skygger


Alle tager selfies i disse dage. Selfies, der kan være sjove og rørende, men som alle har det til fælles, at de skal dokumentere en oplevelse eller begivenhed. Da de fleste af os er amatørfotografer, sker det tit, at billederne er ude af fokus eller skævt centrerede. De bliver hurtigt slettet. Det er imidlertid præcis disse fejl,som Mette Munch interesserer sig for og som hun bruger i sin fotokunst.

Et af midlerne her er spejlinger. Noget, mange af os har prøvet: at tage en selfie i et spejl og se sig selv fotografere. Vi vil gerne have et godt resultat, så vi gør os umage for at finde den helt rigtige vinkel og den helt rigtige afstand fra motivet.

Mette Munch gør det modsatte. Hun finder et vindue eller en butiksfacade, der kan være våd af regn eller oplyst af så kraftige solstråler, at resultatet, det færdige billede, bliver sløret eller overbelyst. Virkningen er mærkværdig. Det velkendte, det man tror og mener, man ser, bliver pludseligt spøgelsesagtigt og lettere foruroligende. En virkning, der især bliver brugt i gysergenren. Vi bliver overraskede og mister fodfæstet.

Mette Muchs kunstneriske brug af selfien har en parallel i hendes betagelse af skygger. Skygger, som også hyppigt bliver brugt i gyserfilm, som når vi ser morderens skygge på jorden, mens offeret endnu ikke er klar over det. Og går vi over til litteraturen, har den ellers harmonisøgende H.C. Andersen skrevet sit mest uhyggelig eventyr om netop dette emne og med netop denne titel: ”Skyggen”, hvor skyggen ender med helt at overtage sin ejermands identitet.

I Mette Munchs fotografier har skyggerne den samme overraskende virkning, og det er præcis denne stemning af surreel overnaturlighed, der gør dem spændende. Fotografiet, vi normalt opfatter som noget objektivt og sagligt, bliver her brugt til at gøre os usikre på, hvad det egentlig er, vi ser. Vi bliver bragt ud af fatning. Og det er altid sundt at blive det en gang i mellem, så vi ikke bliver for afslappede og magelige.

Med sine fotografier demonstrerer Mette Munch samtidigt, at hun har en malers blik for den overraskende, dynamiske og koloristisk præcise komposition. Hun har kenderens blik for motivet.

Hun har med fotografierne samtidigt skabt et udtryk og en helt ny verden, som er fundamentalt anderledes end sine malerier og som hun forhåbentlig bliver ved med at udforske.

Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen

Nyeste kommentarer

16.05 | 19:48

Hej Annette Tusind tak for din dejlige besked. Det glæder mig mege...

16.05 | 18:13

Hej Mette😊har lige modtaget “Lovers” i mit hjem i Holstebro....

20.02 | 12:07

Hej Winnie. Du får lige min mail adresse. kismunch@gmai...

17.02 | 22:51

Hej Mette. Min Mor vil give min datter en gave ig jeg tænker straks på ...